Een op de tien vrouwen heeft tijdens de menstruatie elke maand last van hoofdpijn. Je kunt er zelf veel tegen toen! 12 tips op een rij gezet.

12 dingen die werken tegen menstruele migraine 

  1. Eet veel groenten. Migraine tijdens de menstruatie wordt toegeschreven aan een overmaat van niet goed afgebroken oestrogenen. Je lever speelt een hoofdrol bij het afbreken van je vrouwelijke hormonen. Dit doet je lever met behulp van bepaald eiwitten, enzymen. Deze enzymen worden door je lichaam gemaakt uit bladgroen, chlorofyl. De kleurstof in groene groenten. Eet daarom minstens 500 gram groenten per dag, bij je warme eten, bij je lunch en bij je ontbijt: salades, wokgroenten, gestoomde groenten, groentesoep, groenteomelet, groene smoothies, snackgroenten.
  2. Ga goed om met stress. Je kunt stress niet altijd voorkomen, maar je kunt wel de manier waarop je met stress omgaat veranderen. Bij stress maak je stresshormonen. Adrenaline (acute stress) zorgt dat je lever je oestrogenen minder snel afbreekt. Cortisol (chronische stress) moet door je lever worden afgebroken met dezelfde enzymen als oestrogenen. Je lever maakt een keuze en zal cortisol eerder en sneller afbreken. Bodymind technieken als yoga en mindfulness zijn bewezen zinvol bij het verminderen van stresshormonen.
  3. Slaap voldoende. Mensen hebben minstens 8 uur slaap per nacht nodig. Voldoende slaap verlaagt je stressniveau.
  4. Vermijd gluten. Gluten maken je darm te doorlaatbaar. Als je lever de hormonen heeft afgebroken verlaten ze o.a. via de gal en je ontlasting je lichaam. Als je darm te doorlaatbaar is worden deze hormonen gewoon gerecycled.
  5. Drink voldoende water. Puur water of kruidenthee doet wonderen. Drink minstens 30 ml water voor elke kilo lichaamsgewicht. Dus 2,1 liter als je 70 kilo weegt. Elke dag. Water zorgt dat je afvalstoffen uit je lever kunt afvoeren via je nieren en urine.
  6. Drink zo min mogelijk koffie en alcoholische dranken. Deze stoffen kunnen je cortisolgehalte flink laten stijgen. Na 1 glas wijn stijgt je cortisol de volgende dag met 30%.
  7. Beweeg genoeg. Liefst dagelijks even bewegen in de buitenlucht. Wandel, fiets. Sporten helpt ook je hormonen in balans te brengen. Doe liever niet aan duursport, dat verhoogd je cortisolwaarden. Intervaltrainingen en krachtsport zijn veel beter.
  8. Probeer het gebruik van overmatig veel pijnstillers te vermijden. Paracetamol, ibuprofen en z.g. tryptanen kunnen bij te frequent gebruik zelf weer hoofdpijn en migraine veroorzaken. In mijn praktijk hoor ik dat vrouwen als alternatieve pijnstiller veel baat kunnen hebben bij Moederkruid, verkrijgbaar als supplement.
  9. Zoek begeleiding bij het verwerken van stress uit het verleden. Veel vrouwen met menstruele migraine blijken als kind nare ervaringen opgedaan te hebben. Onvoldoende verwerkte emoties kunnen dooretteren en deze klacht veroorzaken. Er zijn diverse mogelijkheden: van psychodynamische therapie naar EMDR en van hypnotherapie tot familieopstellingen.
  10. Vermijd kunstmatige hormonen en hormoonverstorende stoffen. Deze stoffen worden door je lever nóg moeizamer afgebroken dan lichaamseigen hormonen en kunnen daarom je probleem verergeren.
  11. Lichaamsgerichte therapieën die kunnen helpen bij ontspannen zijn bijvoorbeeld voetreflexmassage, ayurvedische massage en craniosacraaltherapie.
  12. Supplementen kunnen de klacht verminderen. Broccolikiemextract helpt je lever met het afbreken van oestrogenen, vooral in combinatie met B-vitamines. Magnesium in de goed opneembare vorm magnesiumbisglycinaat zou vaatkramp, spierkramp en stress kunnen verminderen. Moederkruid kan helpen bij een aanval van migraine.

Vrouwenpoli Boxmeer.

Reageren