1 Miljoen Nederlanders gebruikt een antidepressivum, dat is bijna 6% van alle inwoners van ons land. Twee derde van de gebruikers is vrouw.

Het gebruik van antidepressiva piekt bij vrouwen tussen 45 en 55 jaar. Van alle patiënten die Vrouwenpoli Boxmeer bezoeken gebruikt zelfs één op de zes een antidepressivum. Het lijkt erop dat er een belangrijke samenhang tussen vrouwelijke hormoonklachten en depressie.

De samenwerking tussen estradiol en serotonine is als volgt: estradiol, het belangrijkste vrouwelijke hormoon zorgt ervoor dat er in de synapsen meer serotonine vrijkomt. Een synaps is de ruimte tussen twee zenuwuiteinden. De boodschappen van de ene zenuwcel worden via een uitloper doorgegeven aan een uitloper van een aansluitende zenuwcel via z.g. neurotransmitters. Deze uitlopers raken elkaar net niet. Er zit een ruimte tussen, dat heet de synaps. Als er een neurotransmitter in de synaps komt, kan deze aan de andere kant van de synaps aanhechten aan een receptor. Een ontvangsteiwit.

Een van de vier belangrijkst neurotransmitters is serotonine. De andere drie zijn dopamine, acetylcholine en GABA. Serotonine heeft effect op het humeur, op het geheugen, pijntolerantie, slaapkwaliteit, spijsvertering, eetlust en hongergevoel.

In de cyclus piekt en daalt estradiol twee keer, een piek kort voor de eisprong en een dal na de eisprong en dan weer een piek in de tweede cyclushelft en een dal kort voor de menstruatie. Vrouwen die daar gevoelig voor zijn kunnen merken dat de werking van serotonine afneemt in die periodes. In de twee jaar voor de menopauze daalt het estradiolniveau sterk en ook dat kan flink wat gevolgen hebben.

Ik hoor vaak van de patiënten in mijn praktijk dat er door hun huisarts gemakkelijk een antidepressivum werd voorgeschreven – “Ik stond binnen 7 minuten met een recept voor een antidepressivum weer buiten” – . Het staat ter discussie of deze middelen wel doen wat ze beloven, en het is de vraag of een herstel van de hormoonbalans niet een betere oplossing zou zijn.

De oplossing schuilt in de combinatie van goede groenterijk voeding, vermindering van stress door bodymind technieken zoals yoga of mindfulness, voldoende lichaamsbeweging, vitamine D en supplementen die de aanmaak van serotonine ondersteunen. Zie ook het boek: Hormoonbalans voor Vrouwen.

Reageren